Színes diapozitívok

A szín térfoglalása a magyar fényképészetben

Az 1930-as évek a magyar amatőr fotózás aranykorát hozták: új technikák terjedtek el, a lelkes fotósok közössége pedig szoros, pezsgő hálózatot alkotott. Az Agfacolor film megjelenésével a színes fényképezés lehetővé vált a szélesebb amatőr körnek, miközben a Magyar Amatőrfényképezők Országos Szövetsége (MAOSZ), majd az Egyesült Magyar Amatőrfényképezők Országos Szövetsége (EMAOSZ) rendszeres kiállításokkal, szakelőadásokkal és közösségi bemutatókkal támogatták a fotográfia és a fotózás népszerűsítését.

Jelen gyűjtemény Hollán Lajos (1896–1944) és Hölzl Pál színes diapozitívjaiból áll össze. Hollán Lajos nagykereskedő, amatőr fotós, szakoktató, szakíró és szervezője volt az 1930-as és 1940-es évek magyar fényképkiállításainak. 1939-től aktívan népszerűsítette a színes fényképezést, és az Agfacolor film hiányosságainak korrigálására fejlesztett eljárást, amelyet a magyar amatőrök széles köre használt. Kiállításokon többször díjazták, kapcsolata a nemzetközi fotós szcénával – különösen az osztrák Die Galerie /Monatschefte der Internationalen Kunstphotographie/ folyóirattal – a magyar fotózás jó hírnevét öregbítette Európa-szerte. Hölzl Pál ugyanebben a korszakban működött, művészi látásmódjával hozzájárult a szín- és formakísérletek lendületéhez. Személyes életéről és tevékenységéről egyelőre keveset tudunk.

A gyűjtemény ezeknek a lelkes amatőröknek a tekintetét őrzi meg: Budapest intimebb pillanatait, a természet és a város találkozásait, a mindennapi emberek hétköznapjait – mind csodálatos élénkségben, ahogyan a korabeli diapozitívfilmek rögzíteni tudták.

Browse